x

Asociatia Credere a participat la dezbaterea organizata de ANPC din data de 05 feb 2019

Aula Magna din cadrul Academiei de Studii Economice a găzduit astăzi dezbaterea publică organizată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) cu privire la Proiectul de Ordonanță de Urgență care vizează, în principal, aplicarea de amenzi ca procent din cifra afaceri pentru operatorii economici (inclusiv băncile) care încalcă legislația de protecția consumatorilor.

Credere a venit cu amendamente la Proiectul de Ordonanță de Urgență și a avut posibilitatea de a lua cuvântul. La dezbateri au participat (circa 50) reprezentanți din partea tuturor segmentelor de activitate, pornind de la Bănci, IFN-uri și Hypermarket-uri până la industria cărnii, domeniul hotelier și pharma, indiferent că vorbim despre Întreprinderi Mari ori despre companii ceva mai mici (IMM-uri).

Dezbaterea a fost prezidată de către reprezentanții ANPC, după cum urmează: Marius Pîrvu (președinte), Paul Anghel (director general), Dumitra Groza (șef serviciu juridic) și Mihaela Ionescu (secretar general).

Trebuie spus că, pe lângă aplicarea amenzilor ca procent din cifra de afaceri, Proiectul de Ordonanță de Urgență modifică și Legea 193/2000 privind clauzele abuzive. Totodată, prin acest proiect se elimină beneficiul operatorilor economici prevăzut în Legea 203/2018, acela de a plăti amenzi infime (cuprinse între 500-2500 lei) în cazul încălcării legislației de protecția consumatorilor. Cu alte cuvinte, acest Proiect modifică numeroase acte normative care țin de legislația de protecție a consumatorilor: OG 21/1992, Legea 193/2000, Legea 363/2007, OUG 52/2016, OUG 50/2010. Modificările, la acest moment, sunt în favoarea consumatorilor, prin majorarea semnificativă a amenzilor. Băncile au fost reprezentate astăzi de către Consiliul Patronatelor Bancare (CPBR) și de către Asociația Română a Băncilor (ARB).

Raportat la dezbaterile de astăzi, facem următoarele precizări:

1. Am propus reprezentanților companiilor să facem un demers comun către Guvernul României, pentru a întări ANPC, în contextul în care anumiți reprezentanți ai companiilor s-au plâns de faptul că în cadrul ANPC nu există o specializare a comisarilor și nici logistica necesară pentru a funcționa în condiții optime. Astfel, am subliniat că putem să facem ceva pentru a repara această situație, nu doar să continuăm sa criticăm Autoritatea și să nu facem nimic pentru eficientizarea acesteia (salarii mai mari, personal suplimentar, cursuri de specializare și logistică).

2. Am prezentat succint o parte dintre amendamentele noastre la Proiectul de Ordonanță de Urgență. 
Considerăm că, cel puțin pe OG 21/1992, amenzile aplicate ca procent din cifra de afaceri trebuie să se raporteze la dimensiunea companiei. Cu cât compania este mai mare, cu atât abuzul de putere economică este mai vizibil și poate afecta o categorie mai largă de consumatori, deci amenda trebuie să fie una mai ridicată. De aceea, am propus să existe amenzi în funcție de încadrarea companiei ca IMM (intră aici microîntreprinderile, întreprinderile mici și întreprinderile mijlocii) ori ca Întreprindere Mare. Această delimitare este deja făcută în legislația noastră. 97% dintre firmele din România sunt IMM-uri, restul de 3% (1500-1800) fiind întreprinderi mari: băncile, hypermarket-urile, operatorii telecom etc.

Din punctul nostru de vedere, cele mai importante modificări vizează Legea 193/2000 privind clauzele abuzive. După cum știti, ANPC se poate adresa instanței de judecată pentru a elimina o clauză abuzivă din toate contractele aflate în derulare, precum și să interzică companiei să mai utilizeze acea clauză în viitoarele contracte. Din păcate, anumiți operatori (de telefonie mobilă) continuă să utilizeze acea clauză în noile contracte, apelând la un tertip: au reformulat un pic clauza, au renumerotat-o, însă efectul juridic al clauzei rămâne același. Și mai trist, potrivit legislației în vigoare, comisarii ANPC nu pot sancționa un astfel de comportament. Pe cale de consecință, noi am propus un amendament prin care operatorii economici nu vor mai putea nici măcar să reformuleze acea clauză abuzivă pentru a o utiliza în noile contracte, iar dacă o vor face atunci ANPC poate aplica o amendă de până la 5% din cifra de afaceri.

3. Mult a fost, puțin mai este. Spunem asta deoarece Consiliul și Parlamentul European au venit cu propuneri pentru modificarea a 2 directive: cea privind clauzele abuzive și cea privind practicile comerciale incorecte. Singurul capitol care suferă modificări este cel cu privire la sancțiuni. Pentru că instituțiile europene au observat că operatorii economici continuă să încalce legea. Directivele sunt obligatorii de implementat și în România. Probabil ca va mai dura în jur de 2-3-4 ani până la momentul implementării. Indiferent de ce se întâmplă în prezent, viitorul sună bine pentru consumatorii din Europa, nu doar pentru cei din România. 

4. Dacă s-ar implementa amenzi ca procent din cifra afaceri, atunci trebuie să țineți cont că acestea s-ar aplica și contractelor de credit aflate în derulare. Este posibil să fie mai rentabil pentru bănci să rezolve amiabil problemele clientilor (fiind determinate de cuantumul ridicat al amenzii) decât să se judece în instanță.

5. Nu vom prezenta momentan toate amendamentele depuse, dar vom reveni cu update cat de curand. Am fost printre singurii participanți la dezbatere care au și depus la ANPC amendamente pe acest proiect (cca. 50 de pagini) și ne-am bucurat să auzim că acest aspect a fost luat in calcul de către conducerea Autorității.

6. Mulți dintre reprezentanții companiilor au vorbit despre un posibil abuz din partea comisarilor ANPC, care s-ar apuca să aplice amenzi exagerat de mari și nejustificate pentru abateri minore. În luarea de cuvânt am subliniat că, astăzi când discutăm, atitudinea operatorului economic este de tipul „nu îți convine, atunci dă-ne în judecată”. Același lucru l-am sugerat și noi către reprezentanții companiilor. Dacă dumnealor consideră că o amendă este disproporționată, atunci se pot adresa instanței de judecată care are posibilitatea fie să anuleze procesul-verbal de contravenție, fie să reducă amenda aplicată de către comisarul ANPC. Să nu mai vorbim despre faptul că, în cazul abaterilor minore, comisarii ANPC pot da și un avertisment operatorilor economici. De asemenea, am subliniat că se pleacă de la o premisă greșită: cum putem vorbi despre un abuz al comisarilor, în condițiile în care marile companii cer daune în instanță unor comisari pentru simplul fapt că și-au permis să întocmească un proces-verbal. Nu negăm că ar putea exista și abuzuri, dar cu siguranță vor exista niște cazuri punctuale, iar operatorii economici se pot adresa instanței de judecată pentru a repara o asemenea nedreptate. Trebuie să plecăm de la premisa că toate părțile sunt de bună-credință, fie că vorbim de comisari, operatori economici ori consumatori. Trebuie, cu toții, să ne conformăm unor reguli impuse.

7. Din acest moment, toată lumea participantă la dezbateri are posibilitatea să depună amendamente timp de încă 10 zile. După acest moment, la nivelul autorității, se va lua o decizie și cel mai probabil Proiectul de Ordonanță va intra în procedura de avizare.

Avem înCREDERE că avem în fața noastră un viitor mai bun, cu operatori economici care se conformează, cu un consumator din ce în ce mai informat și sperăm că putem rezolva o mare parte din problemele create de creditarea iresponsabilă de dinainte de 2010.