CREDERE se opune cu fermitate transferului de atribuții, în domeniul protecției consumatorilor de servicii financiare, de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor către Banca Națională a României
Potrivit surselor oficiale consultate de Credere, Banca Națională a României depune eforturi la nivel guvernamental pentru preluarea atribuțiilor în domeniul protecției consumatorilor. Informația este mai mult decât surprinzătoare, în contextul în care Banca Națională a României a renunțat, voluntar, la toate atribuțiile care îi reveneau pentru protejarea intereselor economice ale clienților bancari. Renunțarea voluntară a fost facilitată prin adoptarea Ordonanței de Urgență nr. 174/2008, ANPC devenind prin acest act normativ singura autoritate competentă să sancționeze derapajele instituțiilor de credit în domeniul protecției consumatorilor. Până la adoptarea OUG 174/2008, BNR a avut competențe în domeniul protecției consumatorilor, dar nu a luat poziție împotriva clauzelor abuzive existente în contractele de credit din acea perioadă, bancherii declarând că respectivele contracte erau avizate de către banca centrală. Opinia BNR pe subiectul clauzelor abuzive s-a făcut auzită și mai clar în anul 2013, guvernatorul Mugur Isărescu declarând că respectivele clauze, chiar și interzise prin lege, trebuie asumate de către clienți.[1]
În calitate de asociație reprezentativă a consumatorilor de servicii financiar-bancare, Credere consideră acțiunile[2] și conduita Băncii Naționale a României drept incompatibile cu domeniul protecției consumatorilor. Demersul BNR nu poate fi susținut de către Credere, scepticismul planând asupra capacității băncii centrale de a gestiona un domeniu pe care l-a disprețuit, susținând consecvent interesele industriei bancare în detrimentul intereselor consumatorilor, poziționându-se în afara sferelor de echilibru.
Credere consideră că singura soluție (optimă) este reprezentată de întărirea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, fapt care nu poate fi realizat decât prin eforturi susținute ale Ministerului Economiei. Niciun cabinet guvernamental, până la acest moment, nu a realizat demersurile necesare pentru a acoperi lipsa de personal de la nivelul ANPC, profesionalizarea angajaților, deficiențele pe partea de logistică, majorarea salariilor pentru funcțiile de execuție sau creșterea amenzilor, absolut infime pentru întreprinderile mari care nu respectă dispozițiile din domeniul protecției consumatorilor.
Ne exprimăm încrederea că această poziție publică va fi asumată de către factorii decizionali, în speranța că protecția consumatorilor va reprezenta cu adevărat o prioritate și pentru România, astfel cum prevede Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene.
[1] A se vedea https://www.zf.ro/banci-si-asigurari/isarescu-clientii-trebuie-sa-isi-asume-clauzele-abuzive-sunt-parte-a-contractelor-pe-care-le-au-semnat-11222758
[2] A se vedea https://www.profit.ro/stiri/economie/confuzie-la-bnr-ce-nu-stia-cel-mai-mare-adversar-al-legii-darii-in-plata-14475721