Demersul asociației Credere se bazează pe raportul exhaustiv întocmit de către Sorin Manțu, comisar în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care a prezentat opiniei publice, în data de 28 mai 2020, problemele structurale de la nivelul autorității. Astfel, potrivit raportului, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor nu are pârghiile legale pentru a controla și sancționa două bănci din afara țării (Eurobank Ergasias S.A. din Grecia și Credit Europe Bank N.V. din Olanda), reprezentanții acestora din România neputând răspunde contravențional pentru încălcarea legislației de protecția consumatorilor.
Consecința vidului legislativ este dată de faptul că cel puțin 60.000 de consumatori din România nu beneficiază de nicio protecție din partea niciunei instituții a statului român, deși acești consumatori au încheiat un contract de credit cu o bancă din România. Avem în vedere inclusiv sesizarea instituțiilor europene, în contextul în care statul român încalcă obligația de protecție a consumatorilor instituită prin Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene.
Suplimentarea personalului calificat și asigurarea logisticii necesare desfășurării activității ar trebui să reprezinte o prioritate pentru Executiv, în contextul în care bugetul ANPC pe anul 2020 a fost înjumătățit prin raportare la cel din anul 2019, iar aspecte esențiale precum serviciile poștale, internet, toner imprimantă etc. nu au putut fi achiziționate de anumite comisariate județene din lipsă de fonduri.
Ne exprimăm disponibilitatea de avea un dialog constructiv cu Guvernul și cu toți factorii de decizie relevanți, în vederea identificării cu celeritate a unei soluții care să vină în sprijinul consumatorilor din România.