zborul-cu-avionul-drepturile-pasagerilor

Suntem în acea perioadă din an în care gândurile noastre zboară într-o singură direcție: vacanța. Sigur îți amintești cum anul trecut, imediat după încheierea concediului, priveai cu nostalgie la clipele petrecute în vacanță alături de cei dragi și că erai tare nerăbdător ca timpul să nu mai aibă răbdare, în așteptarea următorului moment de relaxare. Ai selectat destinația, ți-ai rezervat biletele de avion și te aștepți ca totul să decurgă perfect în vacanța ta.

Dar câți dintre noi nu am trecut prin momente neplăcute?! Întârzierea zborului, anularea acestuia sau pierderea bagajului, sunt doar câteva dintre situațiile care ne pot strica buna dispoziție. De aceea, Credere îți va prezenta în continuare care sunt drepturile tale, împreună cu câteva sfaturi utile pentru a îți reda, măcar în parte, dispoziția de vacanță.

Trebuie spus că întârzierea zborului trebuie să fie de cel puțin 2 ore și variază în funcție de distanța zborului. Doar în această situație compania aeriană este obligată să îți asigure, gratuit, masă și băuturi răcoritoare direct proporționale cu timpul de așteptare, precum și posibilitatea de a efectua două apeluri telefonice gratuite. Știm! Cine mai are nevoie de apeluri telefonice gratuite în ziua de astăzi, dar poate fi extrem de util dacă îți pierzi telefonul mobil în aeroport sau dacă rămâi fără baterie.

Dacă reprezentanții companiei nu dau niciun semn și achiziționezi o masă și/sau băuturi răcoritoare, te îndemnăm să păstrezi bonurile fiscale pentru a avea posibilitatea de a îți recupera ulterior suma de bani cheltuită. În cazul în care întârzierea zborului este de cel puțin o zi, atunci compania aeriană trebuie să îți asigure cazare la hotel și transportul între locul de cazare și aeroport. În schimb, dacă întârzierea este de cel puțin 5 ore, ai dreptul la rambursarea prețului biletului de avion, în termen de cel mult 7 zile. De asemenea, potrivit Curții de Justiție a Uniunii Europene (cauza C-11/11 Air France împotriva Heinz‑Gerke Folkerts și Luz‑Tereza Folkerts), poți invoca inclusiv dreptul la compensație de până la 600 de euro, cu condiția ca ajungerea la destinație să se fi realizat cu 3 ore sau mai mult decât ora de sosire anunțată inițial.

Cu excepția unor împrejurări excepționale (spre exemplu, condiții meteo deosebite) sau a informării pasagerului cu cel puțin 7 zile înainte de zborul programat, anularea cursei îți conferă dreptul la o compensație cuprinsă între 250-600 euro, în funcție de distanța de zbor programată. Beneficiezi, gratuit, de masă și băuturi răcoritoare și ai posibilitatea să alegi între returnarea banilor aferenți biletului de avion sau să accepți redirecționarea către un alt zbor. Dacă redirecționarea se face la cel puțin 1 zi distanță, atunci compania aeriană trebuie să îți asigure cazare la hotel și transportul dintre hotel și aeroport. Mare atenție: beneficiezi de compensație de până la 600 de euro, chiar dacă compania aeriană îți returnează prețul biletului ori îți asigură redirecționarea către un alt zbor.

Poate cea mai neplăcută situație este reprezentată de pierderea bagajului. Știm cu toții că în vacanță tindem să luăm cu noi cât mai multe și cele mai de preț haine sau obiecte. Nu degeaba se spune că ținuta preferată ne conferă o stare de bine și ceva mai multă încredere în sine. Recomandarea noastră ar fi să puneți obiectele de valoare în bagajul de mână, nu în cel de cală. De asemenea, chiar dacă este puțin mai complicat, înainte de plecarea în vacanță filmați-vă în timp ce faceți bagajul și încercați să păstrați bonurile fiscale pentru obiectele ori hainele cumpărate recent și introduse în bagaj. Poate părea absurd, dar s-ar putea să vă ajute tare mult în eventualitatea pierderii bagajului și acordării despăgubirilor.

Trebuie spus că despăgubirile sunt limitate la valoarea de 1000 DST (aprox. 5800 lei). Cu alte cuvinte, indiferent de valoarea obiectelor din bagaj, nu vei primi o despăgubire mai mare de 5800 de lei. În general, despăgubirile acordate de companiile aeriene se situează cu mult sub această valoare, mai ales că pasagerii nu au dovezi privind conținutul bagajului. În eventualitatea în care bagajul tău s-a pierdut, mergi de îndată la serviciul specializat din cadrul aeroportului și depune o reclamație. Ai dreptul la despăgubiri doar dacă compania aeriană recunoaște pierderea bagajului sau dacă nu ai primit bagajul în termen de 21 de zile de la momentul la care ar fi trebuit să sosească.

Dacă nu reușești să soluționezi problema pe cale amiabilă cu compania aeriană, atunci te poți adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sau Centrului European al Consumatorilor (ECC România). Spre exemplu, dacă ai achiziționat un bilet de avion pe ruta București-Lisabona și acesta este anulat, atunci, de principiu, ar trebui să te adresezi ANPC. Dacă zborul retur din Lisabona către București este anulat, atunci ar trebui să te adresezi ECC România, însă numai după ce în prealabil ai luat legătura cu compania aeriană pentru rezolvarea situației și prezinți inclusiv o dovadă în acest sens.

Aaaaa. Și mai trebuie să știi că există companii specializate în recuperarea compensațiilor/despăgubirilor pentru pasageri, însă în acest caz trebuie să achitați un preț pentru un astfel de serviciu. În schimb, depunerea unei sesizări la ANPC sau ECC România nu presupune niciun cost din partea dumneavoastră.